Pielęgniarz? Ryzykant? Rebeliant?
[Aktualności - zaproszenia]
Krakowska premiera nowej powieści Mariusza Sieniewicza

Klub Lokator i wydawnictwo W.A.B. zapraszają na spotkanie z Mariuszem Sieniewiczem i promocję jego nowej książki pt. Rebelia.

2 grudnia (niedziela), godz. 20.00
Spotkanie poprowadzi Robert Ostaszewski

Rebelia jest fantazmatyczną, na poły liryczną, na poły groteskową podróżą człowieka przez własne przemijanie i śmierć. Sieniewicz tworzy mitologię starości, zrodzoną z buntu wobec spychania jej w sferę tabu. W dogasającej egzystencji widzi lustro najpełniejszego człowieczeństwa, przesłaniane fałszywymi mirażami hedonistycznej estetyki. To opowieść o rebelii starców, którzy odważyli się sprzeciwić rzeczywistości permanentnego liftingu, by powiedzieć stanowcze: „Nie! Uważajcie, nadchodzimy!” To rok 68 à rebours.
02 Dec 2007 by Tomasz Charnas

Jacques Rancière: estetyka, polityka, filozofia
[Aktualności - zaproszenia]
Sesja naukowa: Bunkier Sztuki, Kraków
1 grudnia (sobota), godz. 12–18


Korporacja Ha!art i Bunkier Sztuki zapraszają na sesję Jacques Rancière: estetyka, polityka, filozofia. Teksty i referaty poświęcone myśli Francuza przedstawią tłumacze, filozofowie i krytycy.
Jesienią 2007 roku ukazały się w Polsce dwie książki Jacques’a Rancière’a: Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka (Korporacja Ha!art) i Estetyka jako polityka (Wydawnictwo Krytyki Politycznej). W obu książkach Rancière podjął próbę przemyślenia wzajemnych relacji sztuki i polityki, a oryginalna wykładnia, którą zaproponował, szybko wzbudziła zainteresowanie i sprowokowała liczne dyskusje wśród krytyków i teoretyków sztuki.
Warto zaznaczyć myśl Rancière’a to radykalna propozycja pedagogiczna, krytyka filozofii politycznej, śmiałe ujęcie demokracji, komentarze na temat „poetyki wiedzy”, rewolucji literackiej, nauk historycznych, dziejów pracy, początków kina i psychoanalizy.
Głównym celem sesji jest prezentacja myśli Rancière’a jako projektu w ciągłym ruchu, który podważa stałe przypisanie do określonych ról, dyskursów i kompetencji, szuka połączeń, kombinacji i krótkich spięć między dyscyplinami i tradycjami myślenia.
01 Dec 2007 by Tomasz Charnas

Huta w Krakowie
[Aktualności - zaproszenia]
Premiera nowej powieści Grzegorza Kopaczewskiego

O KSIĄŻCE
Na terenie huty Baildon, w sercu Katowic, trwa niezwykły eksperyment socjologiczny. Dzielnica (a może nawet miasto w mieście?) dla tych, którzy marzą o świecie stawiającym przede wszystkim na rozwój. Ojciec-założyciel Huty tak opisuje swoje dzieło: „Stworzyliśmy egalitarną społeczność, w której kwestia posiadania nie ma żadnego znaczenia, bo wart jesteś tyle, ile twój pomysł i twoja osobowość”. W tę jakże różną od naszej rzeczywistość wkracza Tomasz, doktorant Uniwersytetu Śląskiego. Ma za zadanie zanalizować Hutę, wykryć błąd w założeniach utopii, podważyć podstawy jej istnienia. Czy świat bez zakłamania, korupcji, równania w dół, zamiast w górę, jest możliwy?
26 Nov 2007 by Tomasz Charnas

Kryminalna miłość – do powieści
[Aktualności - zaproszenia]

W środę, 14 listopada, w ośmiu polskich miastach rozpoczął się 4. festiwal kryminału
Impreza jest organizowana przez Instytut Książki, Stowarzyszenie Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej Trup w Szafie oraz lokalnych partnerów: Café Szafé, Plan.B, Centrum Kultury ZAMEK, księgarnię Bookarest, Miejską Bibliotekę Publiczną w Kędzierzynie-Koźlu, Miejską Bibliotekę Publiczną im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku, Książnicę Beskidzką, Bibliotekę Śląską. Potrwa do niedzieli.
15 Nov 2007 by Tomasz Charnas

Październikowe rozmówki z Bianką Rolando
[Aktualności - zaproszenia]
18 X (czwartek) we Wrocławiu, z okazji „Międzynarodowego festiwalu opowiadania”
25 X (czwartek) w Krakowie, podczas Targów Książki


Zapraszamy na spotkania z Bianką Rolando, autorką książki Rozmówki włoskie (2007). Jej literacki debiut to zbiór opowiadań powstałych pod wpływem arcydzieł malarstwa włoskiego. Kanoniczne dzieła sztuki są tu źródłami barwnych, wielogłosowych literackich impresji. Autorka odkurza je z narosłych przez stulecia akademickich analiz. Narzędziem, którym się posługuje, jest język: odważny, żywiołowy, niekiedy wręcz szokujący. W tekstach sięga do osobistych doświadczeń – zarówno tych związanych z intensywnie przeżywaną kobiecością, jak i z rodzinną historią. Czas i przestrzeń tracą tutaj zwyczajowy dystans, a czytelnik – odbiorca malarstwa klasycznego – odkrywa, że przestaje ono być dla niego bezpieczną przystanią… Obok reprodukcji dzieł dawnych mistrzów, książkę ilustrują także grafiki Rolando, składające się na jej autorski projekt Italiki – będący wariacją na temat miejsc wiążących się z opowiadaniami.
18 Oct 2007 by Tomasz Charnas

<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Następne >>